pbe_top1.gif

 



LITHIUM BATTERIERNE..



 
 Batteri R-007

  

I dag findes der mere end 40 forskellige Lithium batterier til f.eks. el-cykler. Forskelligheden ligger i:

  • Hvilken Lithium teknologi der anvendes
  • Batterikapacitet (Ah)
  • Batterispænding (V)
  • Design af mekanik

Lithium Ion bruges populært som en fællesbetegnelse for den nye grønne batteriteknologi, men i dag findes der reelt 5 velafprøvede Lithium teknologier, hver med sine fordele og ulemper. Når du anskaffer et el-køretøj, er det vigtigt at du bliver vejledt i valget af batterisystem, så du kan få maximal fornøjelse af køretøjet. 

 

 Batterimåler 1 reduceret Batterimåler 2

Det absolut vigtigste parameter ved en el-cykel, er køredistancen. Køredistancen afhænger af 7 hoved faktorer:

  1. Batteriets kapacitet (Ah)
  2. Køretøjets totale vægt
  3. Køreprofilen (hastigheden, antal stop og start, accelerationer, selvhjælp/pedalerne)
  4. Dæktryk i hjulene
  5. Vejens overflade (glat, ru)
  6. Stigninger og fald på kørestrækning
  7. Vejrligets påvirkning (regn, blæst) 

 

VIGTIGT:Når du skal anskaffe dig en ny el cykel, eller et erstatningsbatteri til din eksisterende el cykel, er det vigtigt at du kan se en produktionsdato på batteriet. Et Lithium batteri som har ligget på lager i længere tid, 3~6 mdr., uden vedligeholdelse med afladning og opladning (cycling), vil få skade i kemien inde i batteriet. Kemien i batteriet vil begynde at ændre sig, og resultatet er mistet kapacitet = reduktion af køredistance og kort levetid. I vores batteritest afdeling har vi netop kørt mange af den slags test for at teste levetider på Lithium Ion batterier.

 

Vil du gerne vide mere om batterier, og i særdeleshed Lithium Ion batterier, så kontakt os på info@bpelectronic.dk eller på tlf.: 2018 4106. Så giver vi dig et gratis kort og præcist batteri kursus. Er du meget teknisk interesseret, kan du komme med på et at vores større batterikurser som afholdes 2 gange om året. Her fortæller vi bl.a. om de forskellige teknologier, levetider, BMS systemer, batterimålere ect..., og bl.a. også om hvordan det er praktisk muligt at vække et "dødt" batteri til live, dog med begrænset kapacitet og levetid.

 

Kan mit gamle Lithium batteri repareres, ved at skifte nogle enkelte celler ?

SVAR: NEJ, den går ikke !!

Årsag: Et batteri til f.eks. en el-cykel er typisk opbygget af mange små batteri celler, der er forbundet i serie og parallelt for at opnå den givne spænding og kapacitet, og cellerne er styret af et passivt BMS system. Hvis der blandes nye og gamle celler sammen i batteripakken, sker der for det første det at der opstår et stort "mitch-match" i celle ballanceringen og det kan et passivt BMS system slet ikke håndtere. Det vil stadig være de tilbageblevne gamle celler som begrænser kapaciteten og levetiden for hele batteriet. I værste fald vil nogle af de gamle celler blive udsat for overspænding når batteriet sættes til opladning, og dermed øge risikoen for brand og eksplosion. 

 

 

 HVORDAN SKAL JEG BEHANDLE MIT LITHIUM BATTERI TIL EL-CYKLEN ?

 

decor-web.gif